BUGÜN 21 HAZİRAN KUZEY YARI KÜREDE YILIN EN UZUN GÜNDÜZÜNÜ YAŞIYORUZ
İlköğretim okullarımızın
1.2.3 sınıflarında öğrencilerimize zaman ve yıl kavramı kazandırma amacıyla
kullanmakta olduğumuz araçların en önemlilerinden birisi, “ Mevsim Şeritleridir”.
Okullarımızın büyük çoğunluğunda mevsim şeridi kullanılmadığı, kullananların
çoğunda da eylül ayında başlayıp ağustos ayında biten düz mevsim şeritlerinin
kullanıldığı görülmektedir.
1- “
Mevsim Şeritleri” ile çalışırken öğrencilerimize birinci ayın ocak ayı olduğunu
söylediğimizde işitme organı kulak, ocak ayını birinci ay olarak algılamakta iken,
görme organı olan göz eylül ayını
birinci ay olarak algılamaktadır. 6-9 yaş grubundaki öğrencilerin bu farklılığı
sezebilmeleri ve doğru algılayabilmelerinde doğal olarak güçlükler
yaşanmaktadır. Duyu organlarının dışarıdan gelen uyarıcıları birbirlerini
destekler biçimde ve aynı şekilde algılayıp, aynı nitelikte duyum olarak beyine
iletmelerinin sağlanması gerekmektedir. Konuya bu yüzü ile baktığımızda hâlihazırda
kullanmakta olduğumuz düz “Mevsim Şeritleri” öğretmen ve eğitimcilerimizce de
bilindiği üzere “ ayanilik” yeni adıyla “ açıklık” ilkesine uygun
düşmemektedir. Oysaki diyagram şeklinde yapılacak olan “ Mevsim Şeritleri” nde
ise birinci ay olarak ocak ayı söylendiğinde duyu organlarınca ( hem göz hem
kulak) aynı şekilde ocak ayı birinci ay olarak algılanacak öğrenme daha
sağlıklı gerçekleşecektir.
2- Düz
mevsim şeritleri ile mevsimlerin birbirini izlemesi ve mevsimlerdeki münavebeyi
(sıralı değişim, dönüşüm) de 6-9 yaş grubundaki öğrencilerimize sağlıklı kavratmada
güçlüklerin olduğu konuya duyarlı öğretmenlerimizin pek çoğunun yakındığı bir
konudur. Mevsimlerdeki münavebenin (sıralı değişimin) kavratılmasındaki güçlüğü
önlemek açısından da, diyagram şeklindeki şeritler daha çocuk dostu bir araç
olarak görülmektedir.
3-
Düz mevsim şeritlerinde “gün dönümleri” olarak
adlandırılan (21 Mart-21 Haziran-23 Eylül -21 Aralık ) tarihlerinin ve mevsim
geçişlerinin gün dönümlerinin belirtilmesi de çok sağlıklı yapılamamaktadır. Bu
sakıncaları önlemek ve 1.2.3 Sınıf öğrencilerinin özelliklerine uygun ders
aracı kullanmaları hususlarında, tüm yönetici ve öğretmenlerimize gerekli
rehberlik yapılmalı, ilköğretim okullarımızda mevsim şeritlerinin daire çapı en
az 90 cm. olacak şekilde yapılması sağlanmalı önemli gün, olay ve haftaların
öğrencilerle birlikte, öğrencilerde “ hatıra bilgi” bırakıcı nitelikte
işlenmesi yoluna gidilmelidir.
4- Son söz ; Ders aracı olarak mevsim şeridi
önemli bir ders aracıdır. Gün, hafta, ay, mevsim ve yıl kavramı bu araç
kullanılarak öğretilmelidir. Bilginin yapılanıp içselleşebilmesi için
öğretmenimizin bu aracın yanına giderek şerit üzerinde ilk zamanlar her gün
giderek önemli gün ve haftalarda ; “ Çocuklar bugün 2024 yılının yaz mevsiminin, eylül ayının, ikinci haftasında şerit üzerine
yelkovanı 6 mart gününün üzerine getirdikten sonra “6 Mart Atatürk’ün
Antalya’ya geliş günüdür” 9 eylül
tarihimiz açısından önemli bir gündür. Çünkü İzmir 9 Eylül günü düşman
işgalinden kurtarılmıştır.”vb. şeklinde bütünden parçaya inecek şekilde bir söylemle
güne dikkat çekilmeli ve önceden hazırladığımız “ İzmir 9 eylül 1922 tarihinde düşman işgalinden kurtarılmıştır” cümlesi
9 eylül gününün karşısına sonradan çıkarılabilecek şekilde yapıştırılmalıdır. Bu çalışma her gün ve aynı şekilde
sürdürüldüğünde sağlıklı bir zaman kavramı kazandırma çalışmamız başarıyla gerçekleşecektir.
0 yorum:
Yorum Gönder